ملا برادر در فهرست ۱۰۰ فرد تاثیرگذار سال ۲۰۲۱ مجله «تایم» آمریکا

عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان، خواهان «انگیزه» دادن به طالبان شد 

مجله «تایم»‌ آمریکا، ملا برادر، یکی از بنیانگذاران اصلی گروه طالبان، را در فهرست ۱۰۰ فرد تاثیرگذار سال ۲۰۲۱ قرار داده است. این البته به هیچ وجه به معنای تایید نیست. حضور چهره‌های منفی و تروریستی در این فهرست سابقه‌ای طولانی دارد. اسامه بن لادن، رهبر سابق القاعده، حداقل دو بار (در ۲۰۰۴ و ۲۰۰۷) در این فهرست بود. در سال ۲۰۱۴، ابوبکر البغدادی، رهبر داعش، و در سال ۲۰۱۷، قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران، یعنی رهبران سازمان‌هایی که آمریکا آن‌ها را تروریستی می‌داند، نیز در این فهرست حضور داشتند. 

ملا برادر در کابینه کنونی دولت طالبان، سمت معاون نخست‌وزیر را دارد. مجله تایم اما از او با الفاظی یاد کرده است که با انتقاد مخالفان طالبان روبه‌رو شده است؛ از جمله «رهبر نظامی باجذبه» و «چهره‌ای عمیقا متدین». این مجله همچنین می‌نویسد:‌ «گفته می‌شود که تمام تصمیمات مهم  از سوی او گرفته می‌شود؛ از جمله عفو رهبران حکومت سابق، پرهیز از خونریزی هنگام ورود به کابل، و ارتباطات حکومت طالبان با دولت‌های همسایه همچون چین و پاکستان.» 

در این فهرست که روز چهارشنبه منتشر شد، نام شماری از رهبران جهان را نیز می‌بینیم: جو بایدن و کامالا هریس، رئیس‌جمهوری آمریکا و معاون اول او، شی جین پینگ، رئیس‌جمهوری چین، دونالد ترامپ،‌ رئیس‌جمهوری سابق آمریکا، شاهزاده هری و همسرش مگان، اعضای خانواده سلطنتی بریتانیا. 

گذشته از این اقدام نشریه تایم، اخیرا گزارش‌هایی از زخمی شدن ملا برادر در درگیری‌های درونی طالبان منشر شده بود، اما آن اخبار از سوی این گروه تکذیب شدند. 

از سوی دیگر، عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان، دولتی که متهم به طرفداری از طالبان است، در گفت‌وگو با شبکه «سی ان ان» گفت که جهان باید با طالبان تماس بگیرد و به آن‌ها «انگیزه» بدهد تا در زمینه‌هایی مثل حقوق زنان و دولت فراگیر، دست به عمل بزنند. 

این گفت‌وگو که از اقامتگاه آقای خان در اسلام‌آباد با این شبکه آمریکایی انجام شد، اولین گفت‌وگوی او با رسانه‌های بین‌المللی در پی به قدرت رسیدن طالبان بود. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای خان گفت: «طالبان اکنون تمام افغانستان را در اختیار دارد و اگر بتوانند به نوعی به سمت دولت فراگیر حرکت کنند و تمام دسته‌های مختلف را گرد آورند، افغانستان می‌تواند بعد از ۴۰ سال به صلح برسد. اما اگر کار خوب پیش نرود، اوضاع به آشوب کشیده می‌شود و ما هم بسیار نگران همین هستیم؛ بزرگ‌ترین بحران بشردوستانه، مشکل عظیم پناهجویان.»

نخست‌وزیر پاکستان مدعی شد که طالبان برای جلوگیری از بحران، به دنبال کمک جامعه جهانی است و گفت که می‌توان از این خواست این گروه استفاده کرد تا آن‌را «به سوی مشروعیت» سوق داد.

از سوی دیگر، بانک مرکزی تحت کنترل طالبان در افغانستان روز چهارشنبه مدعی شد که ۱۲.۴ میلیون دلار پول نقد و طلا از مقامات ارشد سابق دولت، از جمله امرالله صالح، معان سابق رئیس‌جمهوری، ضبط کرده است. آقای صالح پس از فرار اشرف غنی از کشور، خود را رئیس‌جمهوری قانونی افغانستان می‌داند و به جنبش مقاومت پنجشیر به رهبری نظامی احمد مسعود پیوسته است. برخی از اعضای خانواده او در روزهای اخیر به دست نیروهای طالبان کشته شده‌اند.

بانک دولت طالبان از مردم نیز خواست که از واحد پول آن کشور، افغانی، استفاده کنند. استفاده گسترده از دلار آمریکا باعث کمبود ارز شده است. این بانک هفته گذشته اعلام کرده بود که حساب‌های مقامات دولت سابق، بلوکه می‌شود.

از جمله دیگر تلاش‌های حکومت طالبان، عملیاتی شدن فرودگاه کابل است. مسئولان هوایی این فرودگاه می‌گویند در همکاری با کارمندان فنی قطر و ترکیه مشغول حل مشکلات فنی و عادی‌سازی پروازها هستند. 

به گزارش تلویزیون طلوع، عبدالهادی حمدان، رئیس فرودگاه کابل، گفت تیم‌های فنی فرودگاه و قطری‌ها «با هم کار می‌کنند تا به دنیا نشان دهند که همه‌چیز در این‌جا خوب است و پروازها شروع شده است.»

در حال حاضر تنها پروازهای داخلی و شمار معدودی از پروازهای حامل کمک‌های انسان‌دوستانه به کشور، وارد کابل می‌شوند. 

به نظر می‌رسد که پروازهای تجاری از ایران به افغانستان نیز روز چهارشنبه برقرار شده‌اند. خبرگزاری فارس گفت که روز چهارشنبه یک پرواز اختصاصی هواپیمایی ماهان در مسیر تهران به کابل حرکت کرده است، و پرواز دومی هم از مشهد به کابل رفته است. پروازهای ایران به افغانستان پیش از این در اواسط ماه اوت متوقف شده بودند. 

ایران و افغانستان حدود ۹۴۵ کیلومتر مرز دارند و چند میلیون پناهجو و مهاجر افغانستانی در ایران زندگی می‌کنند.